diumenge, 6 de maig del 2018

Les Reusenques i les roses


Cada any, a començaments de maig, el Teatre Bartrina de Reus es posa de gala: esdevé la seu del Concurs Exposició Nacional de Roses, una mostra perfumada i multicolor que transforma la platea del teatre en un bell roserar.
En aquesta 71a edició, el cartell anunciador és una aquarel·la de l'artista plàstica Teresa Llorach, autora de dues il·lustracions del llibre Contes de Vilaencanteri, de Reusenques de Lletres.

Fina Masdéu pronunciant la glossa a la inauguració
del 71è Concurs Exposició Nacional de Roses, 5-5-2018

I Fina Masdéu, coordinadora de Reusenques de Lletres, n'ha pronunciat el pregó, que podeu llegir en aquest enllaç: Pregó del LXXI Concurs Exposició Nacional de Roses del Centre de Lectura 

En reproduïm un fragment:
     "[...] fins on em porta la memòria, em veig al mas dels pares, tocant a Almoster, amb quatre o cinc anyets i empenyent un carretonet de plàstic al costat del meu pare, que collia les roses —sobretot durant el mes de maig, quan florien en abundor— dels rosers enramats al voltant dels troncs dels arbres: moreres, tipuanes, parquinsònies... que anaven creixent ben ufanosos, malgrat que el terreny on havien estat plantats era bastant pedregós —era llicorella, vaig saber després. Me les anava donant i jo les posava al carretó, mirant de no punxar-me, tota satisfeta de l'ajuda que prestava. En acabat, ell les escampava damunt de la taula del rafal —un rafal fresc, on passàvem bona part de les hores de calor estival— i la mare n'anava fent poms: un per a cada àvia [...] i, encara, feia un o dos poms —segons la quantitat que n'havíem arreplegat- perquè jo els portes a col·legi. Me'n recordo molt, d'això: l'època de més abundància de les roses del mas coincidia amb el mes de Maria que les monges —jo anava a les del carrer del Vent— celebraven durant tot el maig i estaven ben contentes —potser és de les vegades que les veia somriure més— quan les xiquetes arribàvem a la classe amb les flors. Ara em veig pujat pel raval de Martí Folguera, amb l'uniforme de quadrets damunt la brusa blanca, pentinada amb unes trenes gruixudes i tota carregada amb la bossa d'anar a col·legi en una mà i a l'altra les roses; mentre, pensava, innocent, que m'havia guanyat un trosset de cel."

Després del veredicte i del repartiment de premis, ha tancat l'acte el Cor Mestral, que enguany celebra el 30è aniversari de la seva fundació.

Se n'han fet ressò:
«Centre de Lectura»:  Pregó del LXXI Concurs Exposició Nacional de Roses 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada